Main topic

EDUCATION AS FACTOR FOR EMPOWERMENT OF SPECIALLY VULNERABLE POPULATION GROUPS AND PROTECTION AGAINST DISCRIMINATION

EDUCATION OF THE ROMA NATIONAL MINORITY AND THE STRATEGY FOR THE SOCIAL INCLUSION OF ROMA IN SERBIA

Abstract

The Roma people are at the bottom of social scale in terms of educational status, because they have a largest number of illiterate people and worst structure of educational classifications (the largest number of people with insufficient primary education and smallest number of people with secondary or high education). The Roma’s extremely unfavorable educational structure is one of most important causes of their non-integration into society and it also has impact on preservation and deepening of economic and socio-cultural gap between the Roma and other peopulation. Without education as one of most significant factors in attempts to improve living conditions and change material status, the Roma are not ready for modern way of production and are supressed to the margins of social division of labor and this fact has actually determined not only their current position but also future one. Being members of a poorest layer in society, the Roma are not in position to provide education to themselves and due to the fact that they are not educated they are excluded from economic and social life which inavoidably puts them into a cycle of misery and poverty.

Although the protection of human and minority rights of Roma is regulated, directly or indirectly, in many international documents, the general standpoint is that it is primarily a European problem and that the stability and security of the whole region largely depends on its solutions. Furthermore, minority protection does not only understand prohibition of discrimination, but also the creation of conditions for promoting position and guaranteeing rights to members of the Roma national minority in maintaining their ethnic traits and national identity. Serbia adopted the Strategy for Social Inclusion of Roma in the Republic of Serbia for the period 2016-2025, and education is the most important for improving the economic position, social mobility and full integration of Roma in all spheres of social life.

keywords :

References

    • Декларација о правима припадника националних или етничких, верских и језичких мањина, 1992., Internet, http//www.ffzg.hr/hre-edc/dkl-manjine.htm, 16/09/2019.
    • Ђурић Владимир, Танасковић Дарко, Вукмировић Драган, Лађевић Петар, Етноконфесионални и језички мозаик Србије, Републички завод за статистику, Београд, 2014.
    • Европска повеља о регионалним и мањинским језицима, Инструменти Савета Европе –  људска права, Београдски центар за људска права, Београд, 2000.
    • EPSCO, An EU Framework for National Roma Integration Strategies up to 2020 – Council Conclusions adopted EPSCO on 19 May 2011.
    • Закон о заштити права и слобода националних мањина, Службени лист СРЈ,  бр. 11/2002, Службени лист СЦГ, бр.1/03-Уставна повеља и Службени гласник РС, бр.72/09 и 97/13-одлука УС.
    • Закон о националним саветима националних мањина, Службени гласник РС, бр.72, Београд 2009.
    • Закон о службеној употреби језика и писма, Службени гласник РС, бр. 45/91, 53/93, 67/93, 48/94, 101/05 и 30/2010, Београд.
    • Закон о основама система образовања и васпитања Службени гласник РС, бр. 72/09,52/11 и 55/13
    • Закон о предшколском образовању и васпитању, Службени гласник РС; бр. 18/10
    • Закон о средњем образовању и васпитању,Службени гласник РС, бр.56/13
    • Закон о високом образовању, Службени гласник РС, бр.76/05, 97/08, 44/10,93/1289/13
    • Закон о уџбеницима и другим наставним средствима, Службени гласник РС, бр. 72/09
    • Mirga Andžej, Leh Murz, Romi, Razlike i netolerancija. AKAPIT, Beograd, 1997.
    • Митровић Александра,  “Положај Рома у друштву”, Положај мањина у СР Југославији (уред. Милош Мацура, Војислав Становчић), САНУ,  Београд, 1996.
    • Митровић Александра, “Интеграција деце из ромске етничке групе у образовни систем”, у: Цигани/Роми у прошлости и данас (уред. Милош Мацура), САНУ, Београд, 2003.
    • Official Journal of the European Communities, C 153, 89/C-153/02, Internet, www.eur-lex.europa.eu 13/08/2016.
    • Платформа за стратегију интеграције националних мањина у Републици Србији, Форум за етничке односе, Београд, 2016.
    • Радушки Нада,  Идентитет и интеграција Рома у Србији, Институт за политичке студије, Београд, 2015.
    • Симић, Ђура, “Школовање и образовање као услов социјалне-друштвене промоције Рома“, у: Положај мањина у Савезној Републици Југославији (ур.Милош Мацура, Војислав Становчић), САНУ, Београд, 1996.
    • Стратегија развоја образовања у Србији до 2020, Службени гласник РС, бр. 107/12.        
    • Стратегија за унапређење положаја Рома 2009-2015, Службени гласник РС, број 27/09.
    • Стратегија за социјално укључивање Рома и Ромкиња у Републици Србији за период од 2016 до 2025.године, Службени гласник РС, бр.55/05, 71/05-исправка, 101/07, 65/08, 16/11,68/12-УС,72/12, 7/14-ус и 44/14.
    • Strasbourg Declaration on Roma, Council of Europe High Level on Roma, Strazbourg, 20 October 2010, CM (2010) 133 final 20.10.2010, Internet,  https// search.coe.int, 27/09/2019.
    • Tomova, Ilina,  The Gypsies in the Transition period, International Center for Minority Studies and Intercultural Relation, Sofia, 1995.
    • Framework Convention for the Protection of National Minorities, Council of Europe Treaty Series, Strazbourg, 1995.
    • CERD, UN Convention on the Elimination of all Forms of Racial Discrimination, 1995, Internet, http://www2.ohchr.org/english/bodies/cerd, 13/08/2019.
PERIODICS Social Policy 1/2020 1/2020 УДК 376.7:316.66(=214.58)(497.11) 9-27
ç