Тема броја
ОГЛЕДИ И СТУДИЈЕ
УЛОГА МУЗИКЕ У ФОРМИРАЊУ И РЕКОНСТРУКЦИЈАМА СРПСКОГ НАЦИОНАЛНОГ ИДЕНТИТЕТА
Сажетак
У овом раду разматра се улога музике у формирању и реконструкцијама српског националног идентитета – од настанка српске средњовековне државе, па све до краја XX века. Ова разматрања заснована су на анализи литературе о националном идентитету и развоју музике у српском народу, у контексту релевантних друштвено-историјских процеса. У процесу конституисања и обликовања српског националног идентитета, истовремено се развијала и аутентична српска музика, која је имала интегративну и васпитну улогу у српском етничком корпусу и испољавала се кроз развој родољубља и особених моралних вредности. Она је такву улогу остваривала како у време настанка српске државе и њеног процвата у средњем веку, тако и у време турског ропства, буна и ослободилачких ратова, а потом и у миру. Музика је, у крајњем исходу, доприносила учвршћивању националне свести, обликовању националног идентитета и развоју српског културног обрасца. С друге стране, и музика је, сама по себи, кроз своју посебност и аутентичност, изражавала одређени национални идентитет. До почетка XX века српска музика развијала се углавном спонтано и њена основна обележја, осим уметничке и естетске природе, била су аутентичност, особеност и оригиналност. Међутим, касније, од настанка Југославије, развој музике је све више усмераван одговарајућом културном политиком и она је била веома значајан инструмент у процесима реконструкције националног идентитета. Српски национални идентитет је током XX века прошао кроз три таласа реконструкције, који су били детерминисани националним интересима, идејно-политичким и државним разлозима у датим историјским околностима.
Референце
- Базић Јован, „Национални идентитет у процесу политичке социјализације“, Српска политичка мисао, Институт за политичке студије, Београд, 34, 4/2011, стр. 335-354.
- Базић Јован, Српско питање – Политичке концепције решавања српског националног питања, ЈП Службени лист Србије и Црне Горе, Београд; Институт за политичке студије, Београд,
- Бодрожић Ђуро, Српски идентитет, Српска књижевна задруга, Београд, 2015.
- Васиљевић М. Зорислава, Рат за српску музичку писменост, Просвета, Београд, 2000.
- Васић Александар, „Два погледа на југословенство у српској музичкој периодици међуратног доба“, Музикологија, Музиколошки институт САНУ, Београд, 17/2014, стр. 155-166.
- Гуськова Елена, „Историческая роль Сербии в сохранении национальной идентичности балканских народов“, у зборнику: Национални идентитет и суверенитет у Југоисточној Европи (приредио: Славенко Терзић), Историјски институт САНУ, Београд, 2002, стр. 107-117.
- Димић Љубодраг, Историја српске државности – Срби у Југославији, књ. 3, САНУ –Огранак у Новом Саду и други, Нови Сад, 2001.
- Деретић Јован, Историја српске књижевности, Требник, Београд, 1996.
- Ђорђевић Д. Радомир, Социологија и историја музике: Социологија музике, Први том, Филозофски факултет, Косовска Митровица, 2016.
- Ђурић Клајн Стана, Историјски развој музичке културе у Србији, Pro musica, Београд. 1971.
- Ђурић Клајн Стана, Музички записи, Вук Караџић, Београд, 1986.
- Крајачић Гордана, Војна музика и музичари 1831-1945, НИЦ Војска, Београд, 2003.
- Ломпар Мило, Дух самопорицања: прилог критици српске културне политике, Orpheus, Нови Сад, 2012.
- Матић Милан, Српска политичка традиција, Институт за политичке студије, Београд, 1998.
- Милошевић Ђорђевић Јасна, Човек о нацији: схватање националног идентитета у Србији, Институт за политичке студије, Београд, 2008.
- Павловић Биљана, „Васпитне вредности традиционалних народних песама и игара у настави музичке културе“, Настава и васпитање, Педагошко друштво Србије, Београд, 4/2013, стр. 668-681.
- Павловић Биљана, Цицовић Сарајлић Драгана, „Српска уметничка музика током Великог рата и њена заступљеност у савременој настави музичке културе и историје“, у зборнику: Век српске голготе 1915-2015, књ. III, (приредио: Урош Шуваковић), Филозофски факултет, Косовска Митровица, 2016, стр. 359-375.
- Павловић Миливоје, Српска знамења, звуци, боје, облици, Чигоја штампа, Београд, 2007.
- Пејовић Роксанда, Српска музика: од насељавања словенских племена на балканско полуострво до краја XVIII века, Универзитет уметности у Београду, Београд, 1998.
- Петрановић Бранко, Југословенско искуство српске националне интеграције, Службени лист СРЈ, Београд, 1993.
- Петровић Жарко, Солунке песме, Нота, Књажевац, 1988.
- Стефановић Димитрије, „Музика у средњовековној Србији“, у зборнику: Српска православна црква 1219-1969: Споменица о 750-годишњици аутокефалности, САНУ, Београд, 1969, 117-127.
- Суботић Момчило, Идентитет и геополитичка стварност Срба, Институт за политичке студије, Београд, 2012.
- Терзић Славенко, „Религија као фактор обликовања националног идентитета Срба“, у зборнику Сусрет или сукоб цивилизација на Балкану, (приредио: Славенко Терзић), Историјски институт САНУ, Београд, 1988, стр. 295-306.
- Arnautović Jelena, Između politike i tržišta: popularna muzika na Radio Beogradu u SFRJ, Radio-televizija Srbije, Beograd, 2012.
- Đilas Aleksa, Osporavana zemlja: Jugoslovenstvo i revolucija, Književne novine, Beograd, 1990.
- Jacoby William G, ,,Is There a culture War? Conflictining Value Structures in American Public Opinion“, American Political Science Review, American Political Science Association, New Hampshire, Vol. 108, 4/2014, стр. 754-771.
- Rodić Milivoj, Narodna poezija revolucionarnih epoha kao književni fenomen, Svet knjige, Beograd, 2005.
- Smit D. Antoni, Nacionalni identitet, Biblioteka XX vek, Beograd; Čigoja štampa, Zemun 1998.
- Tomašek Andrija (priredio), Muzika i muzičari u NOB-u: zbornik sećanja, Savez organizacija kompozitora Jugoslavije, Beograd, 1982.