Тема броја
ГЛОБАЛИЗАЦИЈА И ЕКОНОМИЈА
ТРЖИШТЕ АВИО УСЛУГА У СРБИЈИ У НОВИМ ЕКОНОМСКО-ПОЛИТИЧКИМ УСЛОВИМА – ДОЛАЗАК НИСКОТАРИФНИХ АВИО КОМПАНИЈА
Сажетак
Једно од најпропулзивнијих сегмената транспортног тржишта у последњих 20-так година свакако представља тржиште авио услуга. Од првобитног мита о Дедалу и Икару, да човек може да лети, па до првог модела авиона браће Рајт и све до данашњих суперсоничних авиона, авио саобраћај је мењао много лица, али је задржао основну сврху, а то је да људе, што је брже и безбедније могуће превезе до њиховог одредишта. Светски ваздушни саобраћај је одавно изашао из почетне фазе развоја и економски се осамосталио, а директне државне интервенције су све мање оријентисане на инвестиције и субвенције (поготово у развијеним земљама где је дошло до консолидације ваздушног саобраћаја). Србија (као и земље региона) је постала интересантно тржиште за многе националне и нискотарифне авио-компаније. Тек ће се борба на овом тржишном сегменту развити, с обзиром да су многе велике и познате компаније већ успоставиле летове, а многе најавиле своје присуство. У овом раду се дају основна обележја пословних модела националних и нискотарифних авио компанија, при том фокусирајући се на тржиште Србије и на ваздухопловну политику у оквиру укупне економске, саобраћајне и развојне политике земље.
Референце
- AETF Airline Economic Task Force – Radna grupa IATA za ekonomiku aviokompanija
- Air Transport Group, Europe’s Low-cost Airlines, Cranfield University, Cranfield, 2000.
- Б. Крстић, Љ. Степановић, Авио-саобраћај у турбуленцијама – неки елементи за формирање ваздухопловне политике, Центар за либерално-демократске студије, Београд, 2004.
- Božić, Ekonomija saobraćaja, Ekonomski fakultet, Beograd, 2009.
- World Air Transport Statistics; IATA; 2002. iata.org International Air Transport Association (Međunarodno udruženje za vazdušni saobraćaj)
- Deutsches Zentrum für Luft und Raumfahrt (DLR) http://www.dlr.de
- ELFAA The European Low Fares Airline Association http://www.elfaa. com
- ELFAA, Liberalization of European Air Transport: The Benefits of Low Fares Airlines to Consumers, Airports, Regions and the Environment, European Low Fares Airlines Association, Brussels, 2004.
- EUROCONTROL, Forecast Monitor, November 2008.
- European air transport policies – the need for a truly „One Sky Europe“; Council of Europe Committee on Economic Affairs and Development; June 2000.
- ICAO, World of Civil Aviation 2000.
- C. Holloway, “The Business of Tourism”, Prentice Hall, 2002.
- Л. Лазић, К. Кошић, Туристичка географија, Природно-математички факултет, Департман за географију, туризам и хотелијерство, Нови Сад, 2004, стр. 89-94.
- Low cost Carriers in the European Aviation Single Market, ECA Industrial Sub Group, Bruxelles 2002.
- Doganis, The Airline Business in the 21st Century, Routlege, London, 2001, pp. 174-185
- С. Аћимовић, „Од националних авио превозника до low cost компанија – Ефекти успешне промене маркетинг стратегије”, Маркетинг, 2009, број 3, стр. 145-154.
- Steiner, A Vidović, R. Škurla, Impact of low-cost airlines on the European air transport market, Faculty of Transport and Traffic sciences, Zagreb, 1998.
- Coies, M.C. Hall, “Effectively planing and managing European airport capacity”, International Business and Tourism, Routledge, 2008, pp. 60-75
- http://www.aea.com – Evropska asocijacija avio prevoznika AEA
- http://www.air-transport.org – Air Transport Association
- http://www.easyjet.com
- http://www.germanwings.com
- http://www.jat.com
- http://www.low-cost.rs
- http://www.lufthansa.com
- http://www.ryanair.com
- http://www.southwest.com