Изабери језик:
Тема броја

ГЛОБАЛИЗАЦИЈА И ЕКОНОМИЈА

ТРЖИШТЕ АВИО УСЛУГА У СРБИЈИ У НОВИМ ЕКОНОМСКО-ПОЛИТИЧКИМ УСЛОВИМА – ДОЛАЗАК НИСКОТАРИФНИХ АВИО КОМПАНИЈА

Сажетак

Једно од најпропулзивнијих сегмената транспортног тржишта у последњих 20-так година свакако представља тржиште авио услуга. Од првобитног мита о Дедалу и Икару, да човек може да лети, па до првог модела авиона браће Рајт и све до данашњих суперсоничних авиона, авио саобраћај је мењао много лица, али је задржао основну сврху, а то је да људе, што је брже и безбедније могуће превезе до њиховог одредишта. Светски ваздушни саобраћај је одавно изашао из почетне фазе развоја и економски се осамосталио, а директне државне интервенције су све мање оријентисане на инвестиције и субвенције (поготово у развијеним земљама где је дошло до консолидације ваздушног саобраћаја). Србија (као и земље региона) је постала интересантно тржиште за многе националне и нискотарифне авио-компаније. Тек ће се борба на овом тржишном сегменту развити, с обзиром да су многе велике и познате компаније већ успоставиле летове, а многе најавиле своје присуство. У овом раду се дају основна обележја пословних модела националних и нискотарифних авио компанија, при том фокусирајући се на тржиште Србије и на ваздухопловну политику у оквиру укупне економске, саобраћајне и развојне политике земље.

 

кључне речи:

Референце

    1. AETF Airline Economic Task Force – Radna grupa IATA za ekonomiku aviokompanija
    2. Air Transport Group, Europe’s Low-cost Airlines, Cranfield University, Cranfield, 2000.
    3. Б. Крстић, Љ. Степановић, Авио-саобраћај у турбуленцијама – неки елементи за формирање ваздухопловне политике, Центар за либерално-демократске студије, Београд, 2004.
    4. Božić, Ekonomija saobraćaja, Ekonomski fakultet, Beograd, 2009.
    5. World Air Transport Statistics; IATA; 2002. iata.org International Air Transport Association (Međunarodno udruženje za vazdušni saobra­ćaj)
    6. Deutsches Zentrum für Luft und Raumfahrt (DLR) http://www.dlr.de
    7. ELFAA The European Low Fares Airline Association http://www.elfaa. com
    8. ELFAA, Liberalization of European Air Transport: The Benefits of Low Fares Airlines to Consumers, Airports, Regions and the Environment, European Low Fares Airlines Association, Brussels, 2004.
    9. EUROCONTROL, Forecast Monitor, November 2008.
    10. European air transport policies – the need for a truly „One Sky Europe“; Council of Europe Committee on Economic Affairs and Development; June 2000.
    11. ICAO, World of Civil Aviation 2000.
    12. C. Holloway, “The Business of Tourism”, Prentice Hall, 2002.
    13. Л. Лазић, К. Кошић, Туристичка географија, Природно-математички факултет, Департман за географију, туризам и хотелијерство, Нови Сад, 2004, стр. 89-94.
    14. Low cost Carriers in the European Aviation Single Market, ECA Indu­strial Sub Group, Bruxelles 2002.
    15. Doganis, The Airline Business in the 21st Century, Routlege, London, 2001, pp. 174-185
    16. С. Аћимовић, „Од националних авио превозника до low cost компанија – Ефекти успешне промене маркетинг стратегије”, Маркетинг, 2009, број 3, стр. 145-154.
    17. Steiner, A Vidović, R. Škurla, Impact of low-cost airlines on the Euro­pean air transport market, Faculty of Transport and Traffic sciences, Za­greb, 1998.
    18. Coies, M.C. Hall, “Effectively planing and managing European air­port capacity”, International Business and Tourism, Routledge, 2008, pp. 60-75
    19. http://www.aea.com – Evropska asocijacija avio prevoznika AEA
    20. http://www.air-transport.org – Air Transport Association
    21. http://www.easyjet.com
    22. http://www.germanwings.com
    23. http://www.jat.com
    24. http://www.low-cost.rs
    25. http://www.lufthansa.com
    26. http://www.ryanair.com
    27. http://www.southwest.com
периодика Политичка ревија 3/2010 УДК: 339.13.012.42:656.7(497.11) 189-206
ç