Тема броја
ОГЛЕДИ И СТУДИЈЕ
РАЗВОЈ КРИТИЧКОГ МИШЉЕЊА КАО ПРЕДУСЛОВ ЈАЧАЊА ДЕМОКРАТСКИХ КАПАЦИТЕТА ДРУШТВА
Сажетак
У раду се анализира и образлаже значај критичког мишљења за адекватно функционисање и развој демократије у савременом друштву. Полазна основа анализе је Хабермасов концепт комуникативног делања, којим се наглашава важност аутентичне партиципације грађана у процесу заједничког откривања, преговарања и формулисања јавног интерeса. У том референтном оквиру размотрено је које конкретне способности, вештине и диспозиције би требало развијати у циљу јачања демократских капацитета друштва. Вештине критичког расуђивања, а поготово аргументовања и вредновања аргумената, препознате су као базична претпоставка за рационално и компетентно учешће грађана у демократским процесима. Изградња вештина расуђивања, иако нужан, није и довољан услов за остваривање рационалне социјалне кооперације. Постизање заједничког разумевања, као аутентични циљ комуникативног делања, подразумева и развој дијалошког и рефлексивног мишљења, као и интелектуалних вредности које чине критички став. Могућност афирмације еманципаторске, наспрам чисто инструменталне рационалности, зависи од систематског јачања критичке свести и партиципативних модела понашања, поготово код младих. Једино развој свих поменутих елемената критичког мишљења може допринети реализовању демократских потенцијала јавне расправе и богатих информационих ресурса, као и превазилажењу актуелне кризе легитимности демократије, која се огледа у неповерењу грађана према демократским институцијама и смањивању њиховог учешћа у демократским процесима.
Референце
- T. Bowell, G. Kemp, Critical thinking: A concise guide, Routledge, London, 2002.
- G. ten Dam, M. Volman, “Critical thinking as a citizenship competence: teaching strategies”, Learning and Instruction, 2004, 14, str. 359-379.
- Р. Дроа, Запад објашњен свима, Геопоетика, Београд, 2010.
- У. Еко, Разговор о крају времена. Народна књига: Алфа, Београд, 2001.
- R. Ennis, “Argument appraisal strategy: A comprehensive approach”, Informal Logic, 2001, 21/2, str. 97-140.
- R. Ennis, Critical thinking, Prentice-Hall, New York, 1996.
- P. Facione, Critical thinking: what it is and why it counts, California Academic Press, Millbrae, 2011.
- T. van Gelder, „Teaching critical thinking: Some lessons from cognitive science”, College Teaching, 2005, 53/1, str. 41-46.
- A. Giddens, Оdbjegli svijet: kako globalizacija oblikuje naše živote, Naklada Jasenski i Turk, 2005.
- G. Gunter, „Building student data literacy: An essential critical thinking skill for the 21st century“, Multimedia, Internet and Schools, 2007, 14/3, str. 154-164.
- Ј. Habermas, The theory of communicative action: Reasons and the rationalization of society, 1, Beacon Press, Boston, 1984.
- Ј. Јанићијевић, Комуникација и култура, Издавачка књижарница Зорана Стојановића, Сремски Карловци, 2006.
- Б. Јашовић, „Дехуманизација и самоотуђење између потрошачке културе и глобалних ризика постмодерног доба“, Социологија, XLVII, 2005, 2, стр. 117-142.
- P. King, K. Strohm Kitchener, Developing reflective judgment, Jossey-Bass Publishers, San Francisco, 1994.
- А. Мировић, „Дискурзивна демократија као специфичан облик делиберативно-демократског модела“, Српска политичка мисао, 2009, 23/1, стр. 45-84.
- R. Paul, „Teaching critical thinking in the strong sense: A focus on self-deception, world views, and a dialectical mode of analysis“, In: K. Walters (Ed.). Re-thinking reason: New perspectives in critical thinking, State University of New York Press, Albany, 1994, str. 181-198.
- R. Paul, Critical thinking: What every person needs to survive in a rapidly changing world, Foundation for Critical Thinking, Santa Rosa, 1993.
- R. Paul, L. Elder, Critical thinking: Tools for taking charge of your learning and your life, Prentice Hall, Upper Saddle River, 2001.
- R. Paul, L. Elder, How to detect media bias and propaganda, Foundation for Critical Thinking, Dillon Beach, 2004.
- Ј. Пешић, „Логички и епистемолошки приступ критичком мишљењу“, Психологија, 2007, 40/2, стр. 173-190
- Ј. Пешић, Критичко мишљење: од логике до еманципаторне рационалности, Институт за психологију, Београд, 2008.
- Ј. Пешић, „Еманципаторна улога критичког мишљења“, Српска политичка мисао, 2006, 3-4, стр. 9-32.
- J. Пешић, А. Новаковић, Слобода и јавност, Институт за политичке студије, Београд, 2008.
- H. Siegel, Educating reason: Rationality, critical thinking and education, Routledge, New York, 1988.
- H. Siegel, Rationality redeemed: Further dialogues on an educational ideal, Routledge, New York, 1997.
- М. Сладечек, „Проблем легитимности демократије: грађанство, партиципација, делиберативност“, Филозофија и друштво, 2006, 2, стр. 123-134.
- W. Wardekker, “Scientific concepts and reflection”, Mind, Culture and Activity, 1998, 5, str. 143-153.