Izaberi jezik:
Tema broja

PRAVO I POLITIKA

UNAPREĐENJE PORESKE DISCIPLINE U SAVREMENIM KRIZNIM USLOVIMA

Sažetak

Predmet analize u radu jesu ponašanja poreskih obveznika i reakcije poreskih vlasti u vidu preduzimanja različitih mera antievazivne politike. Unapređenje poreske discipline nalazi se u žiži interesovanja javnosti, ne samo različitih teoretičara već postaje značajan politički prioritet, kako na nivou nacionalnih država tako i na međunarodnom planu. Cilj rada jeste sagledavanje mogućnosti podsticanja dobrovoljnog plaćanja poreza na osnovu dosadašnjih teorijskih i empirijskih saznanja. Ključnu ulogu u procesu sprečavanja poreske nesaglasnosti i afirmisanja poreske saglasnosti nesumnjivo imaju poreski organi. Stvaranje pozitivne klime u pogledu dobrovoljnog izvršavanja poreskih obaveza zahteva formulisanje adekvatne antievazivne strategije sa čitavim arsenalom predviđenih preventivnih i represivnih mera. Efikasnost ove strategije uslovljena je i preciznim razgraničenjem i definisanjem različitih modaliteta ponašanja poreskih obveznika, o čemu se govori u prvom delu rada. Dalje sledi kraći prikaz teorijskih modela objašnjenja reagovanja poreskih obveznika na poreske obaveze. Treći deo rada sadrži sažetu analizu najvažnijih preventivnih i represivnih mera iz arsenala društvene politike unapređenja poreske discipline. U četvrtom delu rada, autor daje kratak pregled aktivnosti koje se intenzivno preduzimaju ili planiraju sa ciljem sprečavanja međunarodnih poreskih prevara. Treba imati u vidu da je poreska evazija fenomen koji kao „senka“ prati poreze i da ga zbog njegovih štetnih društvenih posledica, države moraju držati pod kontrolom, koliko je to moguće u datim uslovima.

Ključne reči:

Reference

    1. Адамс, Чарлс: За добро и зло: утјецај пореза на кретање цивилизације, Институт за јавне финанције, Загреб, 2006.
    2. Aberbach, D. Joel, Tom Christensen, „The Challenges of Modernizing Tax Administration: Putting Customers First in Coercive Public Organizations“, Public Policy and Administration, 22 (2), 2007, Internet, http://ppa.sagepub.com/cgi/content/abstract/22/2/155, 04/11/2009.
    3. Анђелковић, Милева, „Законита неприхватљива пореска евазија-проблеми дефинисања и спречавања“, Зборник радова Правног факултета у Нишу, 67/2014.
    4. Анђелковић, Милева, „Утицај пореског морала на поштовање пореских прописа“, Правни живот, Београд, 10/2012.
    5. Анђелковић, Милева, „ Моделирање понашања пореских обвезника у савременој теорији“, у зборнику: Правни систем и друштвена криза, Правни факултет Универзитета у Приштини, Косовска Митровица, Прва свеска, 2011.
    6. Bird, M. Richard, „Global Taxes and International Taxation: Mirage and Reality“, International Center for Public Policy Working Paper Series, Paper 4. p. 30, Internet, http://scholarworks.gsu.edu/icepp/4.
    7. Brondolo, John, „Collecting Taxes During an Economic Crisis: Challenges and Policy Options“, IMF Staff Position Note, Jule 14, 2009, IMF.
    8. Gangl, Katharina, Hofman, Eva, Kirchler, Erich, „Tax authorities′ interaction with taxpayers: A conception of compliance in social dilemmas by power and trust“, New Ideas in Psychology, 37 (2015).
    9. Gadžo, Stjepan, Klemenčić, Irena, „Time to stop avoiding the tax avoidance issue in Croatia? A proposal based on recent developments in the European Union“, Financial Theory and Practice,38 (3), 2014.
    10. Димитријевић, Марина, „Одреднице лојалности пореских обвезника“, Правни живот, Београд, 11/2014.
    11. Eccleston, Richard, „Revolution or Evolution: Sovereignty, the Financial Crisis and the Governance of International Taxation“, Journal of Applied Law and Policy, 2011.
    12. OECD (2014), Explanatory Statement, OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Project, OECD, p. 3, Internet, www.oecd.org/tax/beps-2014-deliverables-explanatory-statement.pdf.
    13. Effective Inter-Agency Co-operation in Fighting Tax Crimes and Other Financial Crimes, 2nd Annual Forum on Tax and Crime, Rome 14-15 june 2012, ОECD, 2012.
    14. Kaye, A. Tracy, „Innovations in the War on Tax Evasion“, BYU L. Rev. 363, 2014, Internet, http//:digitalcommons.law.byu.edu7lawreview/vol20147iss275.
    15. Current Challenges in Revenue Mobilization: Improving Tax Compliance, Executive Summary, IMF, April 2015, Internet, www.imf.org7external/np/pp/eng/2015/020215a.pdf.
    16. Covel, A. Frank, „Problems and Promise of Smart Cards in Taxation“, National Tax Journal, Vol. LXI. No. 4, Part 2, December 2008, Internet, www.ntanet.org/NTJ/61/4/ntj-v61n04p865-82-problems-promise-smart-cards.pdf.
    17. Lederman, Leandra, „Tax Penalties as Instruments of Cooperative Tax Compliance Regimes“, Report for the EATLP Congres, 2015, p. 7, Internet, www.eatlp.org/upload/public72015/Section1_Lederman.pdf.
    18. Lietz, Gerrit, „Tax Avoidance vs. Tax Aggressiveness: A Unifying Conceptual Framework“, Working Paper, Current Draft:12/2013, Munster School of Bussiness and Economics, Institute of Accounting and
    19. Лугарић, Рогић Тереза, Невиа, Чичин-Шаин, „Атернативно рјешавање спорова у порезном праву: утопија или реалност?“, Зборник ПФЗ, 64 (3), 2014.
    20. Luttmer, Erzo F. P., Singhal, Monica, „Tax Morale“, Journal of Economic Perspectives, Vol. 28, No. 4, 2014.
    21. Oberson, Xavier, „Exchange of Information and Cross-Border Cooperation between Tax Authorities, General Report, Cahier de Droit Fiscal International, Vol. 98b, IBFD, Amsterdam 2013.
    22. Owens, Jeffrey, „BEPS: What′s in it for Tax Administration?“, Tax Tribune ISSUE 31, 2014, p. 16, Internet, www.taxtribune31.pdf.
    23. Owens, Jeffrey, „Tax Administrators, Taxpayers and Their Advisors: Can the Dynamics of the Relationship Be Changed?“, Bulletin for International Taxation, September 2012.
    24. Piccioto, Sol, „Towards Unitary Taxation of Transnational Corporations“, Tax Justice Network, December 2012, Internet, www.taxjustice.net/…/Towards_Unitary_Taxation…
    25. Пикети, Тома, „Капитал у XXI веку“, Академска књига, Нови Сад, 2015.
    26. Stewart, Miranda, „Transnational Tax Information Exchange Networks: Steps towards a Globalized, Legitimate Tax Administration“, World Tax Journal, June 2012.
    27. Seer, Roman, Wilms, Anna Lena, „Surchargers and Penalties in Tax Law“, General Report, EATLP Congress Mailand, 28-30 May 2015, Internet, www.eatlp.org/uploads/public/2015/Seer-Wilms_General%20report2015.pdf.
    28. OECD (2011) Tackling Aggressive Tax Planning through Improved Transparency and Disclosure, OECD Publishing.
    29. Trade and Development Report, Report by the secretariat of the United nations Conference on Trade and Development, United Nations, New York and Geneva, 2014.
    30. Feld, P. Lars, Frey, S. Bruno, „Tax Compliance as the Result of a Psychological Tax Contract: The Role of Incentives and Responsive Regulation“, Law&Policy, Vol. 29, No. 1, January 2007.
    31. Freedman, Judith, „Designing a General Anti-Abuse Rule: Striking a Balance“, Asia-Pacific Tax Bulletin, May/June 2014.
    32. Sandford, Cedric, „Why Tax Systems Differ: A Comparative Study of the Political Economy of Taxation“, FISCAL PUBLICATION, 2000.
    33. James, Simon, „Behavioural economics and the risks of tax administration“, eJournal of Tax Research, Vol. 10, N. 2, October 2012.
    34. Walsh, Keith, „Understanding Taxpayer Behaviour- New Opportunities for the Tax Administration“, The Economic and Social Review, Vol. 43, No. 3, Autumn, 2012.
PERIODIKA Srpska politička misao 4/2015 УДК 336.2.029+336.2.015+343.359 187-206
ç