Izaberi jezik:
Tema broja

ČLANCI I STUDIJE

ULOGA DRUŠTVENIH MREŽA U PROMOCIJI SAJBER TERORIZMA

Sažetak

Postepena selidba publike tradicionalnih medija na društvene mreže uslovila je i preoblikovanje terorističkih aktivnosti, koje su otvorenost sajber zajednice iskoristile za ubrzanje, promociju i širenje ekstremističkih ideja. Pored regrutovanja novih članova i interne komunikacije unutar terorističkih organizacija, društvene mreže sa tehnološki sve savršenijim platformama (Facebook, Twitter, Instagram, You Tube) dobile su i važnu ulogu u prikupljanju finansijskih priloga, organizovanju logistike, produkciji sopstvenog publiciteta i usmeravanju eksterne komunikacije ka ciljnim javnostima. Menjajući publiku internet menja i terorizam, koji više nije samo reakcija organizovanih terorističkih grupa, već sve češće inezadovoljnih pojedinaca. Praksa pokazuje kako onlajn podsticanje mržnje razvija oflajn nasilje sa sve većim brojem žrtava, pri čemu decentralizovana struktura mrežnog komuniciranja otežava nadzor i kontrolu emitovanih informacija. U slučajevima kada država uspešno obara terorističke sajtove teroristi kreiraju nove, strateški se povlačeći u još dublje i teže pristupačne prostore „tamnog interneta“. Istovremeno, destruktivne akcije medijskim slikama ciljaju na kreiranje kolektivnog straha i panike, pa sajber podrška dobija zadatak samopromocije terorističkih aktera.

Ključne reči:

Reference

    1. Гаћиновић, Р., „Облици савременог тероризма“, НБПжурнал за криминалистику и право, Криминалистичко-полицијска академија, Београд, 2012.
    2. Гаћиновић, Р., „Спољни ненаоружани обици угрожавања безбедносног капацитета државе“, Српска политичка мисао, бр. 1, Институт за политичке студије, Београд, 2013.
    3. Hoffman, B., Унутрашњи тероризам, Народна књига и Алфа, Београд, 2000.
    4. Jenkins, P., Images of Terror: What we can and can not know abоute Terrorism, Adline de Gruyter, New York, 2003.
    5. Јасић, А., „Терористичка пропаганда и улога медија“, Међународни проблеми, број 1, Институт за међународну политику и привреду, Београд, 201
    6. Јовановић, М., „Интернет и тероризам“, Култура полиса, год. XI, бр. 25.Нови Сад, 2014.
    7. Јевтовић, З., „Тероризам и медијски рат“, Наука, безбедност, полиција, Криминалистичко-полицијска академија, Vol. XI, No.3, Београд,
    8. Кастелс, М., Моћ комуникација, Клио, Београд, 2014.
    9. Kegley, C., Wittkopf, E., Светска политика, Центар за студије Југоисточне Европе, Београд, 2004.
    10. Laqueur, W., A History of Terrorism, Transatcion Publishers, New Brunswick and London, 2012.
    11. Милашиновић, С. и Јевтовић, З., Методологија истраживања конфликата и кризно комуницирање у савременом друштву, КПА, Београд, 2013.
    12. Петковић, Д., „Утицај интернета на традиционалне медије“. Интернет и јавна сфера у Србији (Ситарски, Милан), Београдска отворена школа, Београд, 2007.
    13. Радојковић, М., Милетић, М., Комуницирање, медији и друштво, Стилос, Нови Сад, 2005.
    14. Стојановић, Ђ., Ђурић, Ж., „Од друштвене контроле до моралне регулације: реартикулисање дискурса моралне панике“, Српска политичка мисао, бр. 2, Институт за политичке студије, Београд, 2015.
    15. Зиројевић-Фатић, М., „Злоупотреба интернета у сврхе тероризма“, Међународни проблеми, број 3, Институт за међународну политику и привреду, Београд, 2011.
    16. Шкулић, М., Алексић, Ж., Криминалистика, Правни факултет, Београд, 2011.
    17. Chermak, S. Gruenewald, J. “The Media Coverage od Domestic Terrorism”, Justice Quarterly, 23, Dec 2006.
    18. Wilkinskon, P., Terorizam protiv demokracije, Golden marketing, Zagreb, 2002.
PERIODIKA Politika nacionalne bezbednosti 1/2016 УДК: 004.738.5:316.776]:323.28+327.88 99-119
ç