Tema broja
SOCIJALNO PREDUZETNIŠTVO KAO PROTEKTIVNI FAKTOR OD ULASKA U RIZIK SIROMAŠTVA
SOCIJALNA KOMPETENCIJA KAO FAKTOR USPEŠNOG ZAPOŠLJAVANJA GLUVIH I NAGLUVIH OSOBA
Sažetak
Socijalne kompetencije predstavljaju veštine prilagođavanja i pozitivnog ponašanja koje omogućavaju uspešno savladavanje zahteva i izazova koje pred nas stavlja život svakog dana. Ovaj proces je drugačiji kada su u pitanju osobe sa ometenošću. Faktori koji utiču na njihovu socijalizaciju su specifičnosti odrastanja, odnosi u porodici i nizak nivo socijalizacije. Predmet istraživanja je utvrđivanje faktora uspešnog zapošljavanja osoba sa invaliditetom. Cilj ovog istraživanja je da se utvrde faktori koji utiču na odnos ispitanika tipične populacije prema socijalnim kompetencijama gluvih ili nagluvih osoba. U ovom istraživanju primenjena je Supskala za procenu socijalnih kompetencija gluvih ili nagluvih osoba (16 ajtema) Skale za procenu odnosa čujućih osoba prema zapošljavanju gluvih ili nagluvih radnika. Uzorak je činilo 210 osoba od kojih je 70 sa oštećenjem sluha i 140 bez oštećenja. Rezultati su pokazali značajne statističke razlike u odgovorima na pitanja o prihvatanju gluvog ili nagluvog radnika od strane radnika iz tipične populacije (x2=25.991; p<0,000) i da su gluvi ili nagluvi radnici konfliktni (x2=15.486; p<0,000). Socio-emocionalni aspekti socijalnih kompetencija ukazuju da bi zaposleni u zaštitnim radionicama i otvorenoj privredi sedeli pored gluvog ili nagluvog kolege na pauzi ili radnom sastanku, pomogli gluvom ili nagluvom kolegi na radnom mestu. Veliki procenat ispitanika iz zaštitne radionice smatra da gluvi i nagluvi radnici nisu konfliktni, međutim, preovladava mišljenje da većina radnika u firmi ne bi prihvatila gluvog i nagluvog kolegu. Osećanje koje preovladava u kontaktu čujućih ispitanika sa gluvim ili nagluvim osobama je nelagodnost, što dokazuje da ispitanici našeg uzorka ne poznaju dobro gluve i nagluve osobe.
Reference
- Радић-Шестић Марина, Милановић-Доброта Биљана, „Евалуација радне успешности особа са ометеношћу у заштитним радионицама“, Београдска дефектолошка школа, Друштво дефектолога Србије, Београд, бр. 49/2011, стр. 153-164.
- Татић Дамјан, Заштита људских права особа са инвалидитетом, треће допуњено издање, Службени гласник, Београд, 2012.
- Brooker Liz, Woodhead Martin, Developing Positive Identities: Diversity and Young Children. Early Childhood in Focus, Open University, Milton Keynes, 2008.
- Forrester-Jones Rachel, Jones Samantha, Heason Sophie, „Supported Employment: a Route to Social Networks“, Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, British Institute of Learning Disabilities, Wiley, No. 17/2004, 199-208.
- Foster Susan, MacLeod Janet, „Deaf people at work: assessment of communication among deaf and hearing persons in work settings“, International journal of audiology, British Society of Audiology, London, No. 42/2003, 128-139.
- Howard Marilyn, „Active policies: Helping disabled people to participate in the labor market“, New Economy, John Wiley & sons, Chichester, No. 5/1998, 219-224.
- Hontermair Manfred, Executive Functions and Behavioral Problems in Deaf and Hard-of-Hearing Students at General and Special Schools, University of Education Heidelberg, Heidelberg, 2012.
- Kramer Sophia, Kapteyn Theo, Houtgast Tammo, „Occupational performance: Comparing normally hearing and hearing-impaired employees using the Amsterdam Checklist for Hearing and Work“, International journal of audiology, British Society of Audiology, London, No. 45/2006, 503-512.
- Kregel Jan, Tomiyasu Yamamura, „Employers’ attitudes toward workers with disabilities: The effect of the Americans with Disabilities Act“, Journal of Vocational Rehabilitation, IOS Press, Amsterdam, No. 4/1994, 165-173.
- Odović Gordana, Rapaić Dragan, Nedović Goran, „Employment of disabled persons“, Specijalna edukacija i rehabilitacija, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, br. 1-2/2008, pp. 189-206.
- Rosengreen Kathleen, Saladin Shawn, „Deaf Workers Prioritized Workplace Expectations: A Qualitative Study“, Journal of the American Deafness & Rehabilitation Association, The Association, Little rock, No. 3/2010, 128-151.