Izaberi jezik:
Tema broja

OGLEDI I STUDIJE

RAZVOJ KRITIČKOG MIŠLJENJA KAO PREDUSLOV JAČANJA DEMOKRATSKIH KAPACITETA DRUŠTVA

Sažetak

U radu se analizira i obrazlaže značaj kritičkog mišljenja za adekvatno funkcionisanje i razvoj demokratije u savremenom društvu. Polazna osnova analize je Habermasov koncept komunikativnog delanja, kojim se naglašava važnost autentične participacije građana u procesu zajedničkog otkrivanja, pregovaranja i formulisanja javnog interesa. U tom referentnom okviru razmotreno je koje konkretne sposobnosti, veštine i dispozicije bi trebalo razvijati u cilju jačanja demokratskih kapaciteta društva. Veštine kritičkog rasuđivanja, a pogotovo argumentovanja i vrednovanja argumenata, prepoznate su kao bazična pretpostavka za racionalno i kompetentno učešće građana u demokratskim procesima. Izgradnja veština rasuđivanja, iako nužan, nije i dovoljan uslov za ostvarivanje racionalne socijalne kooperacije. Postizanje zajedničkog razumevanja, kao autentični cilj komunikativnog delanja, podrazumeva i razvoj dijaloškog i refleksivnog mišljenja, kao i intelektualnih vrednosti koje čine kritički stav. Mogućnost afirmacije emancipatorske, naspram čisto instrumentalne racionalnosti, zavisi od sistematskog jačanja kritičke svesti i participativnih modela ponašanja, pogotovo kod mladih. Jedino razvoj svih pomenutih elemenata kritičkog mišljenja može doprineti realizovanju demokratskih potencijala javne rasprave i bogatih informacionih resursa, kao i prevazilaženju aktuelne krize legitimnosti demokratije, koja se ogleda u nepoverenju građana prema demokratskim institucijama i smanjivanju njihovog učešća u demokratskim procesima.

Ključne reči:

Reference

    1. T. Bowell, G. Kemp, Critical thinking: A concise guide, Routledge, London, 2002.
    2. G. ten Dam, M. Volman, “Critical thinking as a citizenship competence: teaching strategies”, Learning and Instruction, 2004, 14, str. 359-379.
    3. Р. Дроа, Запад објашњен свима, Геопоетика, Београд, 2010.
    4. У. Еко, Разговор о крају времена. Народна књига: Алфа, Београд, 2001.
    5. R. Ennis, “Argument appraisal strategy: A comprehensive approach”, Informal Lo­gic, 2001, 21/2, str. 97-140.
    6. R. Ennis, Critical thinking, Prentice-Hall, New York, 1996.
    7. P. Facione, Critical thinking: what it is and why it counts, California Academic Press, Millbrae, 2011.
    8. T. van Gelder, „Teaching critical thinking: Some lessons from cognitive science”, College Teaching, 2005, 53/1, str. 41-46.
    9. A. Giddens, Оdbjegli svijet: kako globalizacija oblikuje naše živote, Naklada Ja­senski i Turk, 2005.
    10. G. Gunter, „Building student data literacy: An essential critical thinking skill for the 21st century“, Multimedia, Internet and Schools, 2007, 14/3, str. 154-164.
    11. Ј. Habermas, The theory of communicative action: Reasons and the rationalization of society, 1, Beacon Press, Boston, 1984.
    12. Ј. Јанићијевић, Комуникација и култура, Издавачка књижарница Зорана Стојановића, Сремски Карловци, 2006.
    13. Б. Јашовић, „Дехуманизација и самоотуђење између потрошачке културе и глобалних ризика постмодерног доба“, Социологија, XLVII, 2005, 2, стр. 117-142.
    14. P. King, K. Strohm Kitchener, Developing reflective judgment, Jossey-Bass Publis­hers, San Francisco, 1994.
    15. А. Мировић, „Дискурзивна демократија као специфичан облик делиберативно-демократског модела“, Српска политичка мисао, 2009, 23/1, стр. 45-84.
    16. R. Paul, „Teaching critical thinking in the strong sense: A focus on self-deception, world views, and a dialectical mode of analysis“, In: K. Walters (Ed.). Re-thin­king reason: New perspectives in critical thinking, State University of New York Press, Albany, 1994, str. 181-198.
    17. R. Paul, Critical thinking: What every person needs to survive in a rapidly chan­ging world, Foundation for Critical Thinking, Santa Rosa, 1993.
    18. R. Paul, L. Elder, Critical thinking: Tools for taking charge of your learning and your life, Prentice Hall, Upper Saddle River, 2001.
    19. R. Paul, L. Elder, How to detect media bias and propaganda, Foundation for Criti­cal Thinking, Dillon Beach, 2004.
    20. Ј. Пешић, „Логички и епистемолошки приступ критичком мишљењу“, Психологија, 2007, 40/2, стр. 173-190
    21. Ј. Пешић, Критичко мишљење: од логике до еманципаторне рационалности, Институт за психологију, Београд, 2008.
    22. Ј. Пешић, „Еманципаторна улога критичког мишљења“, Српска политичка мисао, 2006, 3-4, стр. 9-32.
    23. J. Пешић, А. Новаковић, Слобода и јавност, Институт за политичке студије, Београд, 2008.
    24. H. Siegel, Educating reason: Rationality, critical thinking and education, Routled­ge, New York, 1988.
    25. H. Siegel, Rationality redeemed: Further dialogues on an educational ideal, Rou­tledge, New York, 1997.
    26. М. Сладечек, „Проблем легитимности демократије: грађанство, партиципација, делиберативност“, Филозофија и друштво, 2006, 2, стр. 123-134.
    27. W. Wardekker, “Scientific concepts and reflection”, Mind, Culture and Activity, 1998, 5, str. 143-153.
PERIODIKA Srpska politička misao 3/2012 УДК 159.955.5:321.7 281-302
ç