SPECIJAL 2016
POLITIKE VIDLЈIVOSTI: UMETNOST U JAVNOM PROSTORU
Sažetak
Ako se pođe od Benjaminove teze da su dokumenta kulture istovremeno i dokumenta varvarstva, čini se da to najdirektnije pokazuju upravo spomenici u javnom prostoru. Javni prostor predstavlja konstitutivni momenat politike vidljivosti iza kojeg stoji država. Sledeći benjaminovsku liniju, ova teza se može dalje problematizovati, pre svega, postavljanjem pitanja kako dokumenti varvarstva postaju dokumenti kulture i koje su to strategije maskiranja nasilja inherentne ovakvom obrtu što je polazište ovog teksta. Polazeći od shvatanja W. J. T. Mičela da je nasilje “ukodirano” u koncept i prakse umetnosti u javnom prostoru teza ovog teksta je da je to nasilje zapravo sistemsko, “normalizacija” objektivnog nasilja u procesu konstituisanja tradicije, odnosno jedne politike vidljivosti unutar dominantne realnosti neke istorijske formacije. U prilog ovoj tezi, u tekstu su analizirani radovi Benksija, Mauricija Katelana i Hansa Hakea u javnom prostoru koji se bave mapiranjem tragova sistemskog nasilja.
Reference
