Izaberi jezik:
Tema broja

OGLEDI I STUDIJE

OD POSREDNIKA U OPŠTENJU DO FAKTORA ISHODA RATOVA – ZAPADNI MEDIJI MASOVNIH KOMUNIKACIJA I EX-JUGOSLOVENSKA KRIZA

Sažetak

Zapadno-evropski i američki mediji masovnih komunikacija su bili jedan od značajnijih instrumenata spoljnog intervenisanja u ex-jugoslovensku ratnu dramu tokom svih petnaestak godina njenog trajanja. Njihovom elaboriranju složenog ex-jugoslovenkog slučaja posvećen je ovaj rad. On počnje autorkinim uvidom da zapadno-medijska efikasnost u prethodno naznačenom smislu ne može biti valjano shvaćena izuzme li se iz šireg sklopa etički veoma spornih karakteristika medijskog funkcionisanja Zapadnih društava u svekolikom modernom dobu. Tim karakteristikama autorka se bavi u uvodnom delu rada, a potom se usredsređuje na zapadno-evropsku i američku komunikologiju ex-jugoslovenske krize. Izvodima iz Zapadnih štampanih i elektronskih medija ona ilustruje stanovište da su isti sve vreme trajanja krize imali ulogu jedne od zaraćenih strana koja se, kako su primetili neki autori, nije ni prikazivala kao neutralna i nepristrasna. Kao takva, zapadna masovna opštila su se, zaključuje autorka, umesto u službu istine o kompleksnim zapadnobalkanskim međuetničkim sukobima duge i složene predistorije, stavila u službu političkih interesa svojih država i interesa onih unutrašnjih aktera ex-jugoslovenske krize koji su se s onima prvima preklapali.

Ključne reči:

Reference

    1. Baydrillard, Jean, America, London & Verso, New York, 1988.
    2. Belsey, Andrew & Chadwick, Ryth (eds.) Ethical Issуes in Joуmalism and the Me­dia, Routledge, London, 1995.
    3. Брдар, Милан, “Логика Западних медија као логика моћи: од студије случаја српске кривице до парадигме константног непријатеља”, у: Комуникација, медији, култура, годишњак Факултета за културу и медије Мегатренд универзитета, 2009.
    4. Брдар, Милан, “Хуманитарна интервенција и теза о (де)нацификацији као функционални симулакрум”, Филозофски годишњак, 13/2000, Институт за филозофију Филозофског факултета у Београду, Београд.
    5. Брук, Петер, “Хушкашко новинарство”, у: Србија мора умрети, ”Филип Вишњић”, Београд, 1995.
    6. Chomsky, Noam, Necessary Ilfysions: Thought Control in Democratic Soceities, Oxford University Press, Oxford, 1989.
    7. Чомски, Ноам, Нови милитаристички хуманизам: лекције са Косова, Плато, Београд, 2000.
    8. Џонстон, Дајана, „НАТО и нови светски поредак: идеали и лични интерес“, у: Деградирана моћ: медији и косовска криза (прир. Филип Хемонд и Едвард Херман), Плато, Београд, 2001.
    9. Џонстон, Дајана, Сулуди крсташи, Атеље М, Београд, 2005.
    10. Gerbner, G. and oth., „Charting the Mainstream: Television’s Contributions to Po­litical Orientations“, у: Media Power in Politics (ed. Doris Graber) Congressi­onal Quarterly Press, Washington, 1990.
    11. Graber, Doris, (ed.) Media Power in Politics, Congressional Quarterly Press, Was­hington, 1990.
    12. Hemmond, Philip “The rise of the laptop bombardier”, интернет документ без пагинације доступан на http://www.spiked-online.com/index.php?/site/article/6386/
    13. Хабермас, Јирген, Јавно мњење, Култура, Београд, 1969.
    14. Хартман, Ралф, Часни мешетари, Прометеј, Нови Сад, 1999.
    15. Хемонд, Филип и Херман, Едвард, Деградирана моћ: медији и косовска кри­за, Плато, Београд, 2001.
    16. Херман, Едвард, С., „Сатанизација Срба као пропагандни удар“, интернет до­кумент без пагинације доступан на: http://nspm.rs/istina-i-pomirenje-na-exju-prostorima/satanizacija-srba-kao-propagandni-udar.html.
    17. Хофбауер, Ханс, Балкански рат: Разарање Југославије 1991-99, ИП ”Филип Вишњић”, Београд, 2001.
    18. Казнев, Жан, “Телевизија и поредак вредности“, Трећи програм, бр. 3-4/1977.
    19. Кин, Џон, Медији и демократија, ИП “Филип Вишњић”, Београд, 1995.
    20. Кон, Мерџори, „Не-хуманитарна оружана интервенција Сједињених држава и НАТО-а као прекршај међународног права“, Филозофски годишњак, бр. 13/2000.
    21. Лоример, Ролен, Масовне комуникације, Клио, Београд, 1998.
    22. Маклуан, Маршал, Познавање општила – човекових продужетака, Просвета, Београд, 1971.
    23. Морен, Едгар, Дух времена, БИГЗ, Београд, 1979.
    24. O’ Neill, John, “Journalism in the Market Place”, u: Ethical Issуes in Journalism and the Media (ed. Andrew Belsey, & Rуth Chadwick), Routledge, London, 1995.
    25. Петровић Пироћашц, Зоран, Избрисати српски вирус – мала енциклопедија расизма и шовинизма на крају миленијума, Југоисток, Београд, 1999.
    26. Радојичић Мирјана, ,,Србија и Евроска унија етика једног међународно-политичког односа’’, Српска политичка мисао, ИПС, Београд, бр. 4/2011.
    27. Rosen, Jay & Michnik, Adam, “The Media and Democracy: A Dialogуe”, Journal of Democracy, 8, no. 4/1997.
    28. Seymoуr-Üre, Colin, The political impact of mass media, Sage Publications, Be­verly Hills, California, 1974.
    29. Стојановић, Светозар, На српском делу Титоника, ИП ”Филип Вишњић” & ЦСИ, Београд, 2000.
    30. Томас, Џ, К. Раџа, “Балкански сукоб и међународна реакција: америчке и српске опције”, Српска политичка мисао, вол. 1, 1-4/2001.
    31. Вуковић Слободан, Етика Западних медија – антисрпска пропаганда деведесетих година XX века, Издавачка књижарница Зорана Стојановића, Сремски Карловци – Нови Сад, 2009.
    32. Вирилио, Пол, Информатичка бомба, Светови, Нови Сад, 2000.
    33. Влајки, Емил, Демонизација Срба: Западни империјализам, његови злочини, слуге и лажи, ИКП Никола Пашић“, Београд, 2001.
    34. Жакет, Дејл, Новинарска етика-морална одговорност у медијима, Службени гласник, Београд, 2007.
PERIODIKA Srpska politička misao 1/2012 УДК: 32.019.5:327.8(497.1)”1990/2000” 291-308
ç