Тема броја
АКТУЕЛНО
НОВИ МЕДИЈСКИ ЗАКОНИ У СРБИЈИ И ЕВРОПСКИ СТАНДАРДИ
Сажетак
Крајем маја месеца 2009. године у Рејкјавику (Исланд) је одржана прва конференција министара надлежних за медије и нове комуникационе услуге у земљама чланицама Савета Европе. Овом приликом је усвојена политичка декларација, као и неколико резолуција МЦМ(2009)011. На овај су начин постављени темељи систем европских стандарда за нову улогу медија на почетку трећег миленијума. Овако постављени стандарди обавезују све земље чланице Савета Европе (па тиме и Републику Србију). У њиховој се основи налазе захтеви прихваћени у Белој књизи о интеркултурном дијалогу Савета Европе (која је усвојена маја 2008. године у Стразбуру). Ова Књига представља још један допринос промовисању интеркултурног дијалога који доприноси суштинском циљу најмасовније регионалне организације Савета Европе, а то су заштита и промовисање људских права, демократије и владавине права. Овај концепт промовисања свести, разумевања, помирења и толеранције, као и спречавање конфликата било које врсте и постизање чврсте интеграције и кохезије у сваком друштву је, заправо, успостављен на трећем самиту шефова држава или влада земаља чланица Савета Европе из 2005. године. Овако постављени циљеви су потврђени исте године у Фаро декларацији о стратегији Савета Европе за интеркултурни дијалог коју су усвојили министри за културу појединих земаља. Као и традиционални медији, нови пружаоци услуга масовних комуникација налик медијима (електронски медији и други облици компјутерских и интернет технологија) требало би да теже ка унапређењу и поштовању основних људских и друштвених вредности. Нови начини креирања садржаја и изражавања и тражења и ширења информација у домену масовних комуникација појачавају, али могу да представљају и изазов основним правима и слободама. Постојећи медијски стандарди који су били развијени за традиционалне облике масовних комуникација могу да важе и за нове услуге и за пружаоце нових медијских услуга (права, дужности и одговорности). На бази ових европских стандарда су недавно донета три медијска закона у Републици Србији.
Референце
- Аврамовић, З., ‘Тлобализација и дезинтеграција – културни, медијски и образовни аспекти’’, Српска политичка мисао, Београд, бр. 1/2010.
- Арацки, З., ‘’Медији, глобализација културе и очување идентитета’’, Култура, Београд, бр. 132/2011.
- Баић, П., ‘’Живот или смрт штампаних медија изазов дигиталног доба’’, ЦМ, Београд, бр. 24/2012.
- Бауер, И., ‘’Улога друштвених медија у Србији’’, Сингидунум ревија, Београд, бр. 2/2012.
- Баћевић, Љ., ‘’Медиј као средство политичке културе’’, Социолошки преглед, Београд, бр. 1/1995.
- Боровица, Т., Костовић, С., ‘’Савремени медији у функцији образовне револуције’’, Култура, Београд, бр. 133/2011.
- Булатовић, Љ., Булатовић, Г., Арсенијевић, О., ‘’Дигитална медијска конвергенција’’, Култура, Београд, бр. 135/2012.
- Вељановски, Р., ‘’Медији и држава у транзицији’’, Годишњак Факултета политичких наука, Београд, бр. 3/2009.
- Вељановски, Р., ‘’Медији између бизниса, политике и одговорности према јавности’’, Годишњак Факултета политичких наука, Београд, бр.6/2011.
- Вељановски, Р., ‘’Куда стреми европска медијска политика’’, Култура, Београд, бр. 132/2011.
- Вуксановић, Д., ‘’Визуелна култура у ери медија’’, Култура, Београд, бр. 135/2012.
- Вучковић, Ж., Стокић, Г., Стиповчић, М., ‘’Дигитални свет и феномен сувишна информација’’, Култура, Београд, бр. 135/2012.
- Вучковић, Ј., ‘’Људска права и медији’’, Зборник Правног факултета у Нишу, Ниш, бр. 55/2010.
- Гајић, С., ‘’Медији, идентитет и приказивање друштвене стварности’’, Нова српска политичка мисао, Београд, бр. 1-2/2010.
- Дедић, Д., ‘’Медији и интердисциплинарност’’, Култура, Београд, бр. 133/2011.
- Ђорђевић, Р., ‘’Однос медија према подкултурним изражавањима младих у граду’’, Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, Косовска Митровица, бр. 41/2011.
- Јанев, И., Међународне организације и интеграције, Београд, 2008.
- Јевтовић, З., Арацки, З., ‘’Медијски утицаји, политичке елите и друштвена моћ у Србији почетком 21. века’’, Нова српска политичка мисао, Београд, бр. 1-2/2010.
- Јефтић, Н., ‘’Право на комуницирање као ново освојено човеково право’’, Међународни проблеми, Београд, бр. 4/2008.
- Клеут, Ј., ”Интерактивност и мултимедијалност у потрази за значењем и континуитетом”, Култура, Београд, бр. 135/2012.
- Косјерина, З., ‘’Ка интернет демократији стратегија за новомедијски активизам и нека њихова социолошка одређења’’, Култура, Београд, бр. 127/2010.
- Матинели, А., ‘’Нови медији и креативне индустрије нове могућности за публику’’, Култура, Београд, бр. 128/2010.
- Ћаловић, Д., ‘’Медији у потрази за естетиком медија’’, Култура, Београд, бр. 133/2011.
- Ћитић, Т., ‘’Институционални и законски оквири развоја дигиталне телевизије у Србији’’, ЦМ, Београд, бр. 14/2010.
- Танасић, Н., ‘’Медији и култура како глобални процеси изигравају сами себе’’, Нова српска политичка мисао, Београд, бр. 1-2/2010.
- Трповски, Ж., ‘’Технички аспекти дигитализације медија’’, Култура, Београд, бр. 135/2012.
- Удовичић, Р., ‘’Међународни трендови и креирање свести’’, Култура, Београд, бр. 132/2011.
- Цветковић, В., ‘’Медијска одговорност политичара у Србији’’, Теме, Ниш, бр. 1-4/2001.
- Чупић, Ч., ‘’Политичка култура и медији’’, Годишњак Факултета политичких наука, Београд, бр. 3/2009.
- Чупић, Ч., ‘’Слобода и злоупотреба слободе у медијима’’, Годишњак Факултета политичких наука, Београд, бр. 4/2010.
- Шабановић, Е., ”Анализа медијског дискурса у Србији са освртом на мултикултуралну комуникацију и професионалну етику”, Култура, Београд, бр. 127/2010.