Izaberi jezik:
Tema broja

EKONOMIJA I SAVREMENA DRŽAVA

MIKROEKONOMSKA TEORIJA KAO OSNOVA POLITIKE ZA ZAŠTITU KONKURENCIJE

Sažetak

Cilj rada je da analizira uzroke koji su doveli do kreiranja antimonopolske (antitrustovske) politike, ciljeve politike konkurencije i njene istorijske fundamente kao i iskustva u sprovođenju te politike u svetu i u Republici Srbiji. U radu se potvrđuju postavljene hipoteze: prvo, politika konkurencije je nužna mera intervencije u oblasti visoko koncentrisanih industrija od donošenja Šermanovog zakona 1890. godine do danas; drugo, sankcije prema monopolima i kartelima su značajno manje od koristi koju oni ostvare zloupotrebljavajući svoju tržišnu moć; treće, iskustvo razvijenih zemalja u oblasti antimonopolskog zakonodavstva pruža korisne smernice za efikasniju implementaciju politike konkurencije u Srbiji.

Ključne reči:

Reference

    1. Andriychuk, Oles, „Can We Protect Competition Without Protecting Consumers?“, The Competition Law Review, 6, Issue 1, 2009.
    2. Baldwin, Richard, Wyplosz, Charles, Економија европских интеграција, Дата ста­тус, 2010.
    3. Baumol, William, „Contestable markets: an uprising in the theory of industry structu­re“, American Economic Review, бр. 72/1982.
    4. Connor, John, Helmers, Gustav, „Statistics on Modern Private International Cartels 1990 2005“, Working Paper 06 11, 2006.
    5. Fear, Jeffrey, „Cartels and Competition: Neither Markets nor Hierarchies“, Working Paper 07-11, 2006.
    6. http://www.ebrd.com/pages/research/economics/data/macro.shtml#tiTransition-indi­cators by sectors, преузето 31.05.2011. год.
    7. http://www.fren.org.rs/attachments/067_013%20QM19%20Pod%20lupom%201.pdf, преузето 31.05.2011. год.
    8. http://www.oecd.org/dataoecd/30/10/2754996.pdf, преузето 31.05.2011. год.
    9. Kirzner, Israel, „New Markets Work: Disequilibrium, Entrepreneurship and Disco­very“, IEA Hobart Paper, London, бр. 13з/
    10. Koutsoyiannis, Anna, Модерна микроекономика, МАТЕ, Загреб, 1996.
    11. Lipczynski, John, Wilson John, Industrial Organization, Prentice Hall, 2001.
    12. Massey, Patrick, „Market Definition and Market Power in Competition Analysis: Some Practical Issues“, The Economic and Social Review, 31, No. 4, 2000.
    13. OECD, Competition and Trade Policies, 1984.
    14. Perloff, Jeffrey, Microeconomics, Addison Wesley, 1999.
    15. Pindyck Robert, Rubinfeld Daniel, Микроекономија, Copyright, МАТЕ, Загреб, 2005.
    16. Richard Baldwin, Charles Wyplosz, Економија европских интеграција, Дата статус, 2010.
    17. Strand, Niklas, „A Simple critical loss test for the geographical market“, Journal of Competition Law and Economics, 2(4), 2007.
    18. Taylor, John, Economics, Houghton Mifflin, 2007.
    19. Vanlomel Emil, Brabander de Bert, Liebears Dirk, „Industrial concentration in Bel­gium: empirical comparison of alternative seller concentration measures“, Journal of Industrial Economics, бр. 26/1977.
    20. Winterstein, Alexsander, „Commission fines eight Austrian banks for participating in the ‘Lombard Club’ cartel“, Competition Policy Newsletter, Europian Com­mission, бр. 3/2002.
    21. Беговић Борис, Павић Владимир, „Јасна и непосредна опасност: приказ новог закона о заштити конкуренције“, Анали Правног факултета у Београду, 2/2009.
    22. Извештај Комисије за заштиту конкуренције, 2007. год.
    23. Лабус, Мирољуб, „Упоредна анализа релевантног тржишта: концепт и примена“, Економика предузећа, јануар-фебруар, 2008.
    24. Максимовић Љиљана, Радосављевић Гордана, Борисављевић Катарина, „Concentration in the radio television program distribution market in the Republic of Serbia“, Индустрија, 3/2011.
    25. Стојановић, Бобан, Тржиште Европске уније конкуренција и трговинска по­литика, Економски факултет, Ниш, 2003.
    26. Ћировић, Милутин, Фузије и аквизиције, Прометеј, 2004.
PERIODIKA Srpska politička misao 2/2012 УДК 338.2+346.546.4 (497.11) 179-199
ç