Izaberi jezik:
Tema broja

JAVNOST I POLITIČKA KOMUNIKACIJA

LOBIRANJE – USMERENA KOMUNIKACIJA SA UTICAJNIM JAVNOSTIMA

Sažetak

Ovaj tekst je pregled uticaja komunikacije na uticajnu javnost i uloga procesa lobiranja na tu aktivnost. Nakon pojmovnih određenja komunikacije i lobiranja, proces donošenja političkih odluka postavlja se kao referentni okvir u kojem se analizira kako se politički akteri van vlasti bore za svoje interese u kako utiču na donošenje, dopunu ili izmenu odluka. Da bi lobistička aktivnost bila na ozbiljan i adekvatan način prihvaćena neophodno je da akteri uticaja, lobisti, imaju svoje strategije i teh­nike od kojih, u krajnjem, i zavise rezultati celokupne aktivno­sti. Na kraju, namera ovog teksta je da ukaže da lobiranje može da „prestupi“ normama utvrđene granice delovanja, ali, što je još bitnije, i na to da postoje značajne i odlučujuće komunikacijske razlike između lobiranja i korupcije i da tamo gde počinje korupcija prestaje lobiranje.

Ključne reči:

Reference

    1. Arendt, Hannah (1993) Was ist Politik? Fragmente aus dem Nachlaß, herausgege­ben von Ursula Ludz. München, Piper
    2. Anthony J. Nownes and Patricia Freeman (1998) „Interest Group Activity in the States“, The Journal of Politics, 60, No. 1, p. 90, footnote 3
    3. Bentele, Günter (2007) „Legitimität der politischen Kommunikation?“, u: Rieksmeier, Jörg (ur.): Praxisbuch: Politische Interessenvermittlung. Instrumente Kampagnen Lobbying, Wiesbaden, VS Verlag für Sozialwissenschaften, str. 13-21
    4. Beck, Klaus (2006) “Kommunikation”, u: Bentele, Günter/Brosius, Hans-Bernd/ Jarren, Otfried (ur.): Lexikon Kommunikationsund Medienwissenschaft, Wiesbaden, VS Verlag für Sozialwissenschaften
    5. Bender, Gunnar/Reulecke, Lutz (2003) Handbuch des deutschen Lobbyisten, Frankfurt a. M., Frankfurter Allgemeine Buch
    6. David Easton (1957) “An approach to the Analysis of Political Systems”, in: World Politics, April, 1957, pp. 383-408
    7. Jarren, Otfried/Donges, Patrick (2006) Politische Kommunikation in der Medien­gesellschaft, Aufl., Wiesbaden, VS Verlag für Sozialwissenschaften
    8. Кашћелан Б., „Улога и место закона о лобирању у политичком систему Србије“, Српска политичка мисао, 3/2010, Београд, 135-152.
    9. Кламан, М., (2004) Лобирање, Clio Београд
    10. Kober-Smith, М. (2000) Legal Lobbying Hov To Make Your Voice Heard, London
    11. Lankester, R. (2007) Conflict of interest: A Historical and Comparative Perspec­tive, University of Oxford
    12. Lobbying Disclosure Act iz 1995 i Foreign Agents Registration Act iz 1938
    13. Mack, C. (1989) Lobbying and Governament Relations, New York, Quorom Books
    14. Machnig, Matthias (2008) “Das Strategieparadox” u: Forschungsjournal Neue Soziale Bewegungen 1, 11-24.
    15. Milbrath, W. L. 1963, The Washington Lobbyist, Chicago, Rand McNally & Company, p. 7.
    16. OECD Guidelines for Managing Conflict of Interest in the Public Service: Report on Implementation, 2007, str. 19.
    17. Raschke, Joachim/ Tils Ralf (2010) “Ausgangspunkte der Analyse politischer Strategie”, in: Raschke, Joachim/Tils, Ralf (ur.) Strategie in der Politikwis­senschaft. Konturen eines neuen Forschungsfelds, Wiesbaden, VS-Verlag für Sozialwissenschaften, str. 11-18.
    18. Smith H. (1988) Power game, New York: Ballantine Books
    19. Суботић Д., „Корпоративни односи с јавношћу и (де)регулација јавног сектора у Србији“, Српска политичка мисао, 3/2010, Београд, 117-134.
    20. Шуваковић У (2004) Политичке партије и глобални друштвени циљеви, Трећи миленијум, Београд
    21. Tenscher, Jens (2011) Masovni mediji i politička komunikacija u zemljama EU
    22. Тодоровић, Л. (2010) Преговарање – структурирани процес комуницирања, Невен, Београд
    23. Вебер М. (1976) Привреда и друштво, књ. 1, Просвета, Београд
    24. Wilson, K.G. (1993) „American interest groups“, in Pressure groups, Jeremy J. Richardson, p. 131, New York: Oxford University Press
    25. Zerfaß, Ansgar/Bentele, Günter/Oehsen, Henrik Oliver von (2009) „Lobbying in Berlin. Akteure, Strukturen und Herausforderungen eines wachsenden Berufs­felds“, u: Sell, Axel/Krylov, Alexander N. (ur.) Government Inter­aktionen zwischen Wirtschaft, Politik und Gesellschaft. Frankfurt a. M., Peter Lang, str. 15-35.)
    26. Zetter, L, (2008), Lobbying The Art of Political Persuasion, Hampshire
PERIODIKA Srpska politička misao 2/2012 УДК 32.019.51+316.77 353-375
ç