Izaberi jezik:
Tema broja

Serbian Political Thought

Lijphart’s Conceptual Map of Democracy: The Case of Serbia

Sažetak

In this paper the author maps the position of Serbia on the scale of consensual/majoritarian democracy, by analysing the period from abandoning of the authoritarian communist regime and reinstatement of democracy beginning in 1990, up to now. For this purpose, ten institutional variables – the crux of the contrast between majoritarian and consensus democracy models are examined in the context of Serbia. The methodological approach applied is that of new institutionalism. Political institutions encompass not only formal constitutions and organisational structures, but also informal conventions of political life and we show that the design of new political institutions can change the behaviour of political actors to meet expectations, shaping their values, norms, interests and power relations.

Ključne reči:

Reference

    1. Vukomanović, D. (2005) “Dinamika partijskog sistema Srbije (1990-2005), Srpska politička misao, 14 (1-2): 29-52;
    2. Vučićević, D. (2009) “Manipulativni uticaj izborne jedinice”, Srpska politička misao, 23 (1): 179-210;
    3. Goati, V. (2004) Partije i partijski sistemi Srbije: Niš: OGI Centar;
    4. Đorđević, S. (2008) “Evropski standardi u oblasti lokalna samouprava – dometi reforme u Srbiji” in: Decentralizacija u kontekstu novog Ustava Srbije i EU integracija, Novi Sad: Centar za regionalizam, 89-115;
    5. Jovanović, M. (1997) Izborni sistemi – izbori u Srbiji 1990-1996, Belgrade: Institut za političke studije, Službeni glasnik;
    6. Jovanović, M. (2008) Političke institucije u političkom sistemu Srbije, Belgrade: Institut za političke studije;
    7. Komšić, J., Pantić, D., Slavujević, Z. (2003) Osnovne linije partijskih podela i mogući pravci političkog pregrupisavanja u Srbiji, Belgrade: Institut društvenih nauka, Friedrich Ebert Stiftung;
    8. Laakso, M., Taagepera, R. (1979) “Effective Number of Parties: A Measure with Application to Western Europe“, Comparative Political Studies, 12 (1): 3-27;
    9. Lijphart, A. (1984) Democracies: Patterns of Majoritarian & Consensus Government in Twenty-One Countries, New Haven: Yale University Press;
    10. Lijphart, A. (1992) Demokracija u pluralnim društvima, Zagre: Globus;
    11. Lijphart, A. (1999) Modeli demokratije, Podgorica: CID;
    12. Linz, H. Stepan, A. (1998) Demokratska tranzicija i konsolidacija (Južna Evropa, Južna Amerika i postkomunistička Evropa), Belgrade: Filip Visnjić;
    13. Markovic, R. (2007) “Ustavni sud u Ustavu Republike Srbije od 2006.godine”, Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, LV (2): 19-46;
    14. Milosavljević, B. (2009) “Nezavisnost Narodne banke Srbije”, Industrija, 37 (1): 57-74;
    15. Nenadić, B. (Ed.) (2009) Ustavni sud Republike Srbije 1963-2008, Belgrade: Službeni glasnik;
    16. Orlović, S. (2008) Politički život Srbije – između partokratije i demokratije, Belgrade: Službeni glasnik;
    17. Orlović, S. (2008) “Ustavni sud Republike Srbije u pravu i politici”, Srpska politička misao, 22 (4): 239-252;
    18. Samardžić, S. (2004) “Sistem vlasti u novom ustavu Srbije” in: Ustavni sud Srbije – u susret novom ustavu, Belgrade: Ustavni sud Srbije, 91-98;
    19. Stojiljković, Z. (2008) Konflikt i/ili dijalog, Belgrade: Čigoja;
    20. Stojiljković, Z. (2008) Partijski system Srbije, Belgrade: Službeni glasnik;
    21. Ustav Republike Srbije iz 1990.godine (Constitution of the Republic of Serbia from 1990), Službeni glasnik RS, 1/90;
    22. Ustav Republike Srbije iz 2006. godine (Constitution of the Republic of Serbia from 2006), Službeni glasnik RS, 98/06.
PERIODIKA Serbian Political Thought 1-2/2010 UDK 321.01:321.7(497.11) 41-59
ç