Tema broja
DRŽAVA I SAVREMENI POLITIČKI PROCESI
KOMUNICIRANJE I DEMOKRATIJA U 21. VEKU
Sažetak
Za ostvarivanje demokratskih prava civilnim društvima potreban je, s jedne strane, pristup informacijama koji im omogućava da naprave politički izbor, a s druge strane, dostupnost kanala komunikacije kojima mogu da se izraze mišljenja o pitanjima od društvenog interesa i da stvore respektabilno javno mnjenje koje uvažavaju nosioci političke vlasti. Rad se bavi uticajem razvoja komunikacija i komuniciranja u 21. veku na demokratske procese. Cilj rada je analiza potencijala novih i inoviranih oblika komuniciranja posredovanih globalnom mrežom na razvoj demokratije, odnosno analiza prednosti i nedostataka savremenog komuniciranja za demokratske procese u jednom društvu. U obliku naučne deskripcije predstavljene su prednosti novih oblika komuniciranja interaktivnost, dostupnost, stvaranje zajedničke svesti i virutlenih grupa za demokratku. Prikazani su zatim nedostaci, koji postoje u svim parametrima sistema sa elementima: informaciono-komunikacione tehnologije informacije građani javna sfera i vlast povratne informacije. Članak se osvrće i na manjkavosti međuodnosa savremeno komuniciranje demokratija u srpskom društvu i navodi određene pretpostavke za bolje i adekvatnije korišćenje savremenih informacionih tehnologija i novih oblika komuniciranja u razvoju demokratskih procesa.
Reference
- Governance and Information Technology: From Electronic Government to Information Government, Mass: the Unit Press, Cambridge, 2007
- Бригс Адам, Кобли Пол, Увод у студије медија, Београд, Clio, 2005
- Chadwick Andrew, May Christopher.” Interaction between States and Citizens in the Age of the Internet: E-government in the United States, Britain and the EU”, Governance, Volume 16, Issue2, April 2003, str. 271-300
- ICT’s for Democracy: Information and Communication Technologies for the Enhancement of Democracy, Swedish Internatioml Development Agency, Oct. 2009
- Jaggers Keith, Gurr Robert., Tracking Democracy’s Third Wave with the Polity III Data, Journal of Peace Research, 2008, br 32, str. 469-489
- Јевтовић Зоран, Петровић Радивоје, „Јавно мњење и демократски дефицит у добу мултимедија“, Српска политичка мисао, Београд, бр. 4/2010, стр 105-126
- Mc Combs Maxwell, Shaw Donald, Weaver Communication and Democracy Exploring the Intellectual Frontiers in Agenda Setting Theory, New Jersey. Lawrence Erlbaum Associates, 1997
- Кин Џон, Медији и демократија, Филип Вишњић, Београд, 1995
- Colombo Fausto, Will Social media save democracies, Communication Management, FPN, 2011 br. 20 ср. 5-18
- Cohen Joshua, Reflections on Information Technology and Democracy. American Academy of Arts and Sciences symposium, February 28, 2009
- Кољевић Б. „Јавни ум у процедуралистичком схватању демократије код Хабермаса“, Српска политичка мисао, 2007, бр 1-2, стр 151-164
- Michael Margolis, Gerson Moreno-Riano. The Prospect of Internet Democarcy, Ashgate Publishing Lmt, Surrey, England, 2013
- Пешић Милена, Новаковић Александар, Медијска производња значења; критика једног редукционистичког поимања релације медији-порука-јавност, Београд. Српска политичка мисао. бр 1, 2010, 115-137
- Price V., On the Public Aspects of Opinion: Linking Levels of Analysis in Public Opinion research, Communication research 1988, 15: 659-678
- Political Communication in Postmodern Democracy. Brants Kees, Voltmer, Katrin. Palgrave Mac Millan, NY 2011
- Радојковић Мирољуб, Милетић Мирко. Комуницирање, медији и друштво, Стилос, Нови Сад,
- Shirky C., The Political Power of Social Media: Technology, the Public Sphere and Political Change. Foreign Affairs, USA, January-February 2011, доступно на http://www.foreignaffairs.com/articles/67038/clay-shirky/the-political-powerof-social-media (20. 3. 2013.)
- Spears Russell, Postmes Ted, Lea Martin, „The Power of Influence and the Influence of Power in Virtual Groups. A SIDE look at CMC and the Internet”. The Journal of Social Issues, 2002, 58: 91-108
- Стратегија развоја информационог друштва у Републици Србији до године, Службени гласник Републике Србије, 51/2010
- Стратегија развоја система јавног информисања у Републици Србији до 2016. године, Службени гласник Републке Србије, 75/2011-3
- Штамбук Владимир. Да ли је Интернет медиј? Communication management, Факултет политичких наука, Београд, 2006
- Quantitative Analyses: The Empty Corner. RAND Corporation rand.org/pubs/rgs_dissertations/RGSD127RGSD