Izaberi jezik:
Tema broja

KONTROVERZE EVROPSKIH INTEGRACIJA

KARAKTERISTIKE MEDIJSKOG DISKURSA NA TEMU SRBIJE I EVROPSKE UNIJE

Sažetak

Česta tema političkog medijskog diskursa u današnjoj srpskoj javnosti jeste prijem Srbije u Evropsku uniju. Značenje i predstavljanje identiteta Evropske unije u medijima kreće se unutar nekoliko polarizovanih miljea, čime se pruža široko polje i raznolikost predmeta za analizu. Diskursi koji se vezuju za ovaj kompleksni entitet imaju zajedničku osobinu da ga predstave ciljnoj publici na što razumljiviji i prijemčiviji način time što za njegov prikaz koriste kako raznovrsna jezička sredstava (sa posebnim naglaskom na metaforama), tako i multimodalne, vizuelne i grafičke prezentacije kako bi se postigao što veći efekat kod auditorijuma. Cilj ovog rada je da prikaže učestalost upotrebe multimodalnih elemenata u političkom medijskom diskursu na temu prijema Srbije u Evropsku uniju, kao i interpretativnu raznolikost diskursa koja nastaje kao rezultat primene multimodalnih sredstava. U analiziranom korpusu koji čine tekstovi iz vodećih srpskih pisanih medija, statistički su obrađeni podaci vezani za frekventnost političkih multimodalnih metafora. Kritička analiza diskursa (KAD) korišćena je kao teorijsko-metodološki aparat u ovom radu zbog svoje opredeljenosti da diskurs posmatra u kontekstu društveno-političkih dešavanja.

Ključne reči:

Reference

    1. Benke Gertraud, Diskursanalyse als sozialwissenschaftliche Untersuchungsmethode. SWS Rundschau, 2(2000), 2000.
    2. Garrett Peter and Allan Bell, Media discourse: A critical overview. In A. Bell & P. Garrett (Eds.), Approaches to media discourse UK: Blackwell, Oxford, 1998.
    3. Ђурић Живојин, Суботић Драган, Медији, јавно мнење и политика, Институт за политичке студије, Београд, 2009.
    4. Jewitt Carey, The Routledge handbook of multimodal analysis, Routledge, London, 2009.
    5. Кнежевић Милош, Моћ Запада: нова стара Европа I, Мали Немо, Панчево,
    6. Ковић Милош, „Европа мора на кантар“, Вечерње новости, 1.6.2013. стр. 12.
    7. Kress Gunther, Assessment in the perspective of a social semiotic theory of multimodal teaching and learning. In Wyatt. Smith, C.M. and Cummings, J.J. (Eds.) Educational Assessment in the 21st Century. Springer, 2009.
    8. Macarro Sanchez, Windows on the World: Media Discourse in English, University of Valencia Press, Valencia, 2003.
    9. McQuail Dennis, Communication and technology: beyond determinism? (In) Carpentier, N.,et al.ds) Media Technologies and Democracy in an Enlarged Europe, Tartu University Press, Tartu, 2007.
    10. Renkema Jan, Discourse, Of Course, John Benjamins Co. Amsterdam; Philadelphia. 2009.
    11. Степић П. Миломир, „Три (суштинска) критеријума у српском избору супранационалне интеграције“, Српска политичка мисао, Институт за политичке студије, Београд, бр. 4/2013.
    12. Todorova Maria , Imagining the Balkans, Oxford University Press, New York, 2009.
    13. Fairclough Norman and Ruth Wodak, Critical Discourse Analysis. In van Dijk, (Ed.). Introduction to discourse studies. Thousand Oaks an New Delhi: Sage, 1997.
    14. Fairclough Norman, Media Discourse, Hodder Arnold, London, 1995.
    15. Chomsky Noam, Propaganda i javno mnjenje, Rubikon, Novi Sad, 2004.
    16. Wodak Ruth, Language, Power and Ideology: Studies in Political Discourse. (Ed.) John Benjamins. Amsterdam, 1989.
PERIODIKA Srpska politička misao 4/2015 УДК 316.774(497.11):81’42 293-312
ç