Izaberi jezik:
Tema broja

MASMEDIJI, MASOVNA KULTURA I POLITIČKA KOMUNIKACIJA

DRUŠTVENE MREŽE KAO NOVI KANAL POLITIČKE KOMUNIKACIJE – SLUČAJ FEJSBUK

Sažetak

Informaciona tehnologija doživljava dramatične promene sa evolucijom Interneta menjajući način komunikacije političkih aktera u sferi političke komeptencije. Interaktivnost, kao i održavanje kontinuiteta u komunikaciji između političkih subjekata i birača, predstavlja nove principe u komunikaciji 21. veka. U zemljama sa razvijenom demokratijom i razvijenim poljem političke kompetencije, društveni mediji zasnovani na tehnološkoj osnovi Veba 2.0, a naročito društvene mreže postaju nezaobilazna komponenta političke komunikacije i promocije koju kandidati političkih stranaka efikasno koriste kako bi vršile uticaj na stavove, ubeđenja i poglede birača, kroz izgradnju pozitvne slike o kandidatu i pridobijanje njihove podrške na izborima. U ovom radu autori istražuju koliki je realni uticaj društvene mreže Fejsbuk, kao fenomena savremenog društva, u kreiranju efikasne političke komunikacije i promovisanju političkih stranaka i političara u Srbiji. Pored toga, ispituje se uticaj na političko opredeljenje pojedinca, kao i obim interesovanja korisnika ove društvene mreže za političke promotivne poruke. Ovo istraživanje se zasniva na 6 dimenzija, od kojih svaka ima sopstvenu hipotezu. Kako bi ciljevi studije bili ostvareni, sastavljen je upitnik koji uključuje 14 pitanja u vezi sa ovih 6 dimenzija i hipoteza. Upitnik je u periodu od mesec dana bio postavljen na Fejsbuku, a 355 upitnika je bilo pogodno za statističku analizu.

 

Ključne reči:

Reference

    1. ALsamydai, M. J., „Entrance in political marketing“, Journal of Management and Economics, Iss: 20, 1997, str. 81.
    2. Vlastelica, Т Medijska kampanja: Publicitet i oglašavanje, Zadužbina Andrejević, Beograd, 2007.
    3. David, D., Quintris, J. M., Schroeder, H. Le marketing politique, Edi­tion Queider, Paris, 1983.
    4. Galogaža, Politički menadžment, Panevropski univerzitet «Apeiron», Banja Luka, 2006.
    5. Henneberg, C. M. „Understanding political marketing“, у зборнику: The idea of political marketing (ed. by O’Shaughnessy, N. J., Hennegerg, S. C. M.), Prаеger, Westport, 2002, стр. 93-170.
    6. Jessica Vittak, M. A., Paul Zube, A., Anderew S. M., Caleb T M. A., Nicole, E., & Cliff L. „It’s complicated: Facebook users’ political par­ticipation in the 2008 election“, Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, Vol. 14, Iss: 3, 2011, стр. 107-112.
    7. Jo Andera H., & Michael, V. L. “The impact of candidate appearance and advertising strategies on election results,“ Journal of Marketing Research, American Marketing Association, Vol. 49, No. 5, 2011, str. 895-909.
    8. Kotier, Р. Marketing for Non-profit Organizations, 2nd ed. Pearson Pretince Hall, New Jersey, 1982.
    9. Kotier, Р., Kotier, N. “Political marketing Generating effective candidates campaigns and causes“, у зборнику: Handbook of political marketing, (ed.by Newman B. I.), Sage, Thousand Qaks, 1999.
    10. Lees M. J. „Marketing of political and marketing“, Political Studies, 49, Iss: 4, 2001, стр. 358-370.
    11. Matti, L., Heikki, K., Heikki, L., Anne, G. „Targeting young voters in a into an interactive: digital marketing campaign in the 2007 finish gen­eral election“, Journal of Nonprofit and Public Sector Marketing, Vol. 22, 2010, стр. 14-37.
    12. Mona M., Ming L. „Towards a critical political marketing Agenda?“, Journal of Marketing Management, 25(7/8), 2009, стр. 763-776.
    13. Park J., Choi, H., Park M. „Social media’s impact on policy making“, SERI Quarterly, Samsung Economic Research Institute, Vol. 4, Iss: 4, 2011.
    14. Pebedinskaite, A., Rojute, G. „Internet advertising campaign“, Business: Theory and Practice, 5(3), 2004, стр. 90-99.
    15. Petrović, LJ. Teorijska statistika: teorija statističkog zaključivanja, Cen­tar za izdavačku delatnost Ekonomskog fakulteta, Beograd, 2010.
    16. Pusteto M.B. Politički marketing, Clio, Beograd, 1996, стр. 26-27.
    17. Randi Z. „Using Facebook to drive change“, Journal of International Af­fairs, 64(1), 2010, стр. 177.
    18. Scott P. R., Ravi K. V., Richard M. „Off the wall political discourse: Facebook use in the 2008 U.S presidential election“, Information Polity, 15(12), 2010, стр. 11-31.
    19. Seguela J. Izborna vrtoglavica, Clio, Beograd, 2009.
    20. Slavujević Politički marketing, Čigoja štampa, Beograd, 2008.
    21. Stephan C., O’Shaughnessy Q. M. „Political Relationship marketing: some macro/micro thoughts“, Journal of Marketing Management, Vol. 25, Iss: 1-2, 2009, стр. 5-29.
    22. Sunil W., David, S. „WEB 0 and politics: the 2008 U.S presidential election and an e-politics research agenda“, Management Information Systems Quarterly, 34(4), 2011, стр. 669-688.
PERIODIKA Politička revija 4/2013 УДК: 004.738.12FACEBOOK:32.019.5 225-243
ç