Main topic

ARTICLES

NATIONAL MODEL OF DUAL EDUCATION IN THE REPUBLIC OF SERBIA Normative and institutional framework, implementation, challenges, problems and risks

Abstract

Dual education is a form of secondary vocational education, and duality implies that education and training are implemented in two places, at school and at the employer, i.e. at the training center that corresponds to the certain job. The dual model of education in the Republic of Serbia is not a rewritten law from some country with examples of good practice; but adopted in accordance with the education system of our country, its social, institutional, economic and economic frameworks. This model of education in the Republic of Serbia is currently a voluntary model and every student can return to the classical model of learning at any time. The law was adopted in 2017, and its full implementation started in 2019. The implementation of dual education requires greater resources than those currently available, there is a lack of staff, expertise and funding in the process of implementation of dual model of education. It is necessary to provide more information to all actors and stakeholders and involve them in the process itself. Around 2,600 students enrolled in the first grade based on the dual model, and according to internal data from the Ministry of Education, Science and Technological Development, there are around 7,000 students in the dual education system and 37 dual education profiles, 104 schools and 460 companies that will implement work-based learning, and around 900 companies are involved.

keywords :

References

    • Водич за ученике и родитеље кроз дуално образовање у Србији, 2019, Центар за образовне политике из Београда, Министарство просвете науке и технолошког развоја, Швајцарска агенција за развој и сарадњу.
    • Водич за компаније кроз дуално образовање у Србији, 2019, Центар за образовне политике из Београда, Министарство просвете науке и технолошког развоја, Швајцарска агенција за развој и сарадњу.
    • Грујић, Габријела, 2020, Национални модел дуалног образовања: пут у будућност Србије, Министарство просвете науке и технолошког развоја, Службени гласник, Београд.
    • Закон о дуалном образовању, Службени гласник РС, бр. 101/17.
    • Закон о дуалном моделу студија у високом образовању, Службени гласник РС, бр.  66/19.
    • Мастер план, 2019, Имплементација Закона о дуалном образовању у Србији, Центар за обарзовне политике из Београда, Министарство просвете науке и технолошког развоја, Привредна комора Србије, КОФ – Швајцарски економски институт при Швајцарском федералном институту за технологију (ЕТХ), Цирих, Швајцарска.
    • Правилник о начину распоређивања ученика за учење кроз рад, Службени гласник РС, бр.   102/18.
    • Правилник о ближим условима, начину рада, активностима и саставу Тима за каријерно вођење и саветовање у средњој школи која реализује обавезне профиле у дуалном образовању, Службени гласник РС, бр.   2/19.
    • Правилник о програму обуке, ближим условима и другим питањима од значаја за полагање испита за инструктора, Службени гласник РС, бр.   70/18.
    • Правилник о организацији, саставу и начину рада Комисије за утврђивање испуњености услова за извођење учења кроз рад код послодавца, Службени гласник РС, бр.   46/18.
    • Спасеновић, Вера, 2017, „Дуално образовање: могућности, претпоставке и изазови остваривања“, Настава и васпитање, Филозофски факултет, Београд.
    • Стаменковић, Марија, 2019, Стратешко управљање пројектом имплементације дуалног модела образовања у Републици Србији, Факултет организационих наука, Београд.
    • Chatzichristou, S, Ulicna, D, Murphy I, & Curth, A, 2014, Dual education: a bridge over troubled waters. European Parliament.
    • Pogatsnik, Monika, 2018, Dual education: The win-win model of collaboration between universities and industry, Obuda University, Budapest, Hungary.Renold, Ursula, 2019. Implementation of the Serbian law on dual education: First report on drivers and barriers in the preimplementation phase, KOF Swiss Economic Institute, ETH Zurich, no. 129.
PERIODICS Administration and Public Policy 2/2020 2/2020 UDC 373.54.014.5(497.11) 17-34
ç